8. lokakuuta 2014

I don't give a F...

... eiku Rotterdam. Miten satuinkaan eilen lakkaamaan kynsilakalla, jolla on salakavalasti niin sopiva nimi tämänhetkiseen mielialaani? Jos haluatte kuulla miksi olen huonotuulinen, lukekaa postauksen loppuosa. Jos rage ei kiinnosta, katsokaa nämä kuvat ja sitten ruksia klikkaamaan vaan.

f3

Koska pitkät koulupäivät koulumatkoineen rokottaa vapaa-aikaani, on lakkaushetkellä ratkaisevaa helppo lakka (=peittävä viimeistään toisella kerroksella) ja helpot koristelut. No siirtokuvia helpompaa koristelua ei löydy! Lisäksi kuvien alle valikoitui nätti, peittävä creme hieman tummemmassa sävyssä.

f2

Syksy tuo mukanaan aina harmautta. Se sitten innoitti minua lakkaamaan harmaalla lakalla. Kyseessähän on siis OPI I don't give a Rotterdam! Näistä tummista kuvista ei kyllä erota lakan shimmeriä. Pullokuvassa näyttää enemmänkin siltä, että lakan seassa ois jotain muurahaisen kakkaa tai munia, mitä lie.

f1

Ja nyt siihen mitä varmasti malttamattomina odotatte, mun raget. Tällä hetkellä niitä on kaksi isompaa, jotka saa verenpaineeni nousemaan kun jo ajattelen asiaa....
1. Ensimmäinen "odottavien äitien rentoutusjumppa" piti olla tänään. Siihen paikkaan, missä se jumppa pidetään, on meiltä noin 15 km. Noh, tässä ihanassa rankkasateessa ajan 15 km sinne jumppapaikkaan, ja kappas, mitäs siinä ovessa lukee: "Jumppa peruttu tilaongelmien vuoksi. Kokeillaan ensi viikolla uudestaan". NIIN, no ette sitten voinut soittaa ja ilmoittaa asiasta, niin ei ois tarvinnut ajaa turhaan 30 km?! Ja vielä tommosessa huonossa säässä. Että tosi rentouttava olotila tällä hetkellä.
2. No tää toinen kohta liittyy kanssa tähän raskauteen. Vajaa 20 viikkoa sitten hemoglobiinini oli hienot 143. Viime viikolla mitattaessa se oli 119. 117 on hemoglobiinin alaraja, eli ei kaukana olla siitä (selittääkin tämän hirveän väsymyksen). Neuvolatäti ei kuitenkaan kirjoittanut minulle rautakuuria, vaan sanoi että kokeillaan ensin nostaa sitä muuttamalla ruokavaliota. Eli tällä hetkellä minun pitäisi syödä paljon ruisleipää, pinaattia, persiljaa ja lihaa. Noh, kaikkea muuta syön noista jatkuvasti, paitsi persiljaa (ja kuinka paljon sitäkin pitäisi syödä että se nostattaisi hemoglobiinia?). Ihan samaa söin silloin kun hemoglobiinini oli vielä 143, eli ei tässä nyt oikein muuta voisi tehdä, kuin syödä lisärautaa. Ja sitäpaitsi, olen raskauden alusta asti syönyt vitamiineja odottaville äideille, joissa on aika paljonkin rautaa. Ja kuitenkin hemoglobiini vaan laskee ja laskee. Niin nyt mua suututtaa, että joudun vaan olemaan väsynyt seuraavaan neuvolakäyntiin saakka kunnes saan (ehkä?) rautakuurin. 

Ja jos joillain on jotain muita keinoja nostattaa hemoglobiini ja saada lisäenergiaa, pliis kertokaa mulle vinkkejä!

6 kommenttia:

  1. No jo on kiva ku ei viittitä ilmottaa.
    Ja toi raudan syönti, mulle melkeen heti tunki neuvolassa rautaa käteen, ennen ku se alko ees laskemaan, ihan varmuudeks.. :D Mulla tosin luonnostaan himpun matalampi hemoglobiini. Onhan se ruokavaliokin tietty tärkeä osa.. Mut jos noin paljon laskenu ni kyllä se ois mun mielestä lisäraudan paikka. Hedelmiä kannattaa kans syödä, c-vitamiini auttaa rautaa imeytymään. Käy vaan hakemassa apteekista, kannattaa alottaa ite se kun siinä kestää kuitenki jonkun aikaa että alkaa taas heboglobiinit nousemaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin, mä mietin miksei se neuvolatäti huomannut että muutamassa kuukaudessa hemoglobiini tippunut 143 -> 119... Että se kuulostaa mun mielest aika rajulta laskulta :o taidan huomenna käydä apteekissa kysymässä neuvoja, välillä tuntuu että he siellä tietävät paremmin kuin lääkärit... :D

      Poista
  2. Mä oon todennut että appelsiini tuoremehu on paras nostamaan hemoglobiinia, aamulla huitasee lasillisen tyhjään mahaan. Alkaa ällöttää jossain vaiheessa kun paljon juo mutta auttoi ainakin mulla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mun mielestä on ironista että kehotetaan välttämään mm. mehuja, koska niissä on niin paljon sokeria. Sitten seuraavassa kappaleessa kehotetaan juomaan mehua, koska saa c-vitamiinia... Mutta mä oon nyt ottanut tavaksi aloittaa aamu lasillisella c-vitaminoitua mehua!

      Poista
  3. Hei muistaakseni se on sinkki jota pitaisi myos saada tarpeeksi, jotta se rauta myos imeytyy, joten jos jotain sinkkilisaa on saatavilla, niin kannattaa kokeilla. Tsemppia! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Okei, en olekaan kuullut siitä :O pitää tutkia tarkemmin, kiitos paljon!!

      Poista

Kommentit ovat aina tervetulleita! Kiitos, että piristät päivääni :)